Vezměte si od deprese dovolenou

Deprese je jedna z nejzávažnějších psychických poruch. Projevuje se beznadějí, neschopností radovat se a jakkoli cítit štěstí, nedostatkem motivace, úzkostí a patologickým smutkem. Takový pokles nálady nemá žádné logické vysvětlení, nemocný je neustále unavený a většinu času prospí, případně nemůže spát vůbec. Jedná se o závažné a dlouhotrvající onemocnění, které může v krajním případě i ohrozit život pacienta.

Není depka jako depka

Pod pojmem „deprese“ rozlišujeme několik podob této choroby. Období trvající několik dnů až týdnů na základě konkrétní nešťastné události (rozvod, úmrtí v rodině, psychické vyčerpání v období zkoušek) je naprosto běžné, ovšem i u něj a u dalších forem této nemoci, které trvají déle, může být nutná léčba.

Mezi jednu z nejčastějších podob, při níž období smutku trvá i dva roky, patří dystymie. Přestože zní tato prognóza děsivě, nejedná se o těžkou variantu deprese. Nemocný je často pasivní v chování, smutný, vyčerpaný, špatně se rozhoduje a soustředí a trpí sebeobviňováním. Jako léčba se často používá psychoterapie nebo přírodní léky.

Další z řady celkem běžných podob této nemoci je sezónní afektivní porucha. Nastává v určitém ročním období, zejména na podzim a v zimě. Projevuje se smutkem, únavou, úbytkem energie a útlumem celkové aktivity. Pacienti omezují sociální kontakty, často se přejídají a uzavírají do sebe. Důvodem této apatie může být i nerovnováha serotoninu (hormon štěstí) v mozku, případně nadbytek melatoninu (spánkový hormon). Svou roli může hrát i nedostatek vitamínu D.

Příznaky, které byste neměli přehlížet

Příznaky deprese je velmi často snadné odhalit. Nejvíce alarmující jsou dlouhotrvající smutek a beznaděj, které nelze odstranit ani zlepšit žádnými vnějšími vlivy. Nemocný je často unavený, necítí motivaci ani vůli cokoli dělat, je pro něj těžké zvládat i základní úkony v domácnosti, špatně se soustředí, má problémy s pamětí, nechuť k jídlu, sexu a aktivitám, které ho dříve zajímaly. Omezuje sociální kontakty, vyčítá si svůj stav a přičítá jej lenosti.

Pomoci mohou i přírodní antidepresiva

Lehčí formy deprese přitom není nutné řešit pouze léky obsahujícími psychotické látky. Často stačí srovnat nerovnováhu hormonů v mozku, doplnit vitamíny v těle a přijímat správné látky. Mezi ty patří např. ginkgo biloba, zlepšující duševní rovnováhu a kognitivní funkce, guarana, podporující fyzickou i psychickou vitalitu, nebo třeba vitamín B6, který se podílí na činnosti nervové soustavy a snižuje míru vyčerpání. Dnes se už na trhu vyskytují i přírodní antidepresiva obsahující právě tyto a mnohé další látky, které vám s tímto nelehkým onemocněním pomohou.