Zatočte s jarní únavou. Poradíme vám jak

Sotva se ukázaly první jarní paprsky slunce, naplánovali jste si výlet, ale tělo máte jako z olova, jste podráždění a unavení a cítíte nechuť k jakékoli aktivitě? Pravděpodobně jste se stali „obětí“ jarní únavy. Ačkoli se nejedná o registrovanou nemoc a neschopenku si kvůli ní vzít nemůžete, postihuje skoro každého z nás. Zimní měsíce bez slunečního tepla, řádného pohybu a dostatku vitamínů doženou lidský organismus právě se začátkem jara. Jarní únava umí pěkně znepříjemnit život, naštěstí i s ní se můžete jednoduše vypořádat.

Co tedy jarní únava je, když ne nemoc?

Zjednodušeně řečeno se jedná o následek zimy. Tělo pracovalo po celou řadu měsíců v úsporném režimu, postrádá důležité vitamíny a látky. Imunitní systém je vyčerpaný, jelikož v chladném počasí pracoval na maximum, aby organismus ochránil před nemocemi a virózami. Zabrat dostaly i lymfatický systém a energetické zásoby, které tělo využilo k obraně před chladným počasím, lépe na tom nejsou ani žlučník, žaludek a játra. Tyto orgány musely zpracovávat těžká jídla, sladké a alkohol, který většina z nás v zimě konzumovala ve velkém.

Příznaky, které byste neměli přehlížet

Jarní únavu je často snadné odhalit. Mezi hlavní příznaky patří neustávající bolest hlavy, svalů a kloubů. Objevuje se pokles nálady, podrážděnost, nevrlost a zmatek, přehnaná citlivost na světlo a zvuk. Alarmující je i apatie, smutek a nechuť cokoli dělat. Organismus hůře snáší stres a neumí se s ním řádně vyrovnat. Z hlediska příznaků se dá jarní únava přirovnat k depresi, se kterou také bývá často zaměňována. Ovšem na rozdíl od depresí jarní únava do měsíce zmizí.

Často stačí doplnit vitamíny a zdraví prospěšné látky

U jarní únavy se běžně jedná jen o vyčerpání organismu, který „jel“ v zimě na rezervu. Obvykle by měla únava do dvou týdnů vyprchat, pokud tělu dodáte vše, co potřebuje. První pomocí je odlehčení stravy: jezte méně tučných a mastných jídel a přidejte na ovoci, zelenině a sezónních bylinkách, jako je například pažitka nebo medvědí česnek. Je potřeba dodat vitamíny B a D a hořčík. Výrazně vám může pomoci i ženšen, který svými antioxidačními účinky bojuje právě proti stresu a únavě, podporuje imunitní systém a mozkovou činnost. Vyčerpání zabrání guarana, zázračná bakopa zase pomůže vyrovnat se se stresem, únavou, duševním vyčerpáním a celkovým neklidem. Dnes jsou naštěstí na trhu přípravky, které už všechny tyto látky obsahují, takže až se u vás znovu jarní únava objeví, nebude mít žádnou šanci.