Psychické problémy už dávno nejsou tabu. Jak se vhodně léčit a chránit?

Psychické problémy a poruchy postihují až třetinu populace, přitom pouze malé procento z ní vyhledá odbornou pomoc a zahájí vhodnou a včasnou léčbu. Důvodem je především fakt, že se za své problémy stydí – a to i přesto, že duševní poruchy už dnes nejsou žádné tabu. Nemoci mysli jsou naopak stejně závažné a léčitelné jako nemoci těla. Jak ale poznat, že opravdu potřebujete pomoc, a jak se psychickým problémům preventivně bránit?

Na vině je dnešní uspěchaná doba

Většina psychických problémů vychází ze stresu, nadměrného emočního vypětí a příliš vysokých nároků, které na nás klade dnešní doba. Snaha fungovat v několika rolích najednou, vše dokonale a samostatně zvládat a nést vysokou míru odpovědnosti se odráží právě na naší psychice, která dříve či později vypoví službu. Nejvíce postiženými jsou pak ženy, lidé na vysokých pracovních postech a studenti, na které je v honbě za skvělými výsledky vyvíjen nátlak ze strany školy i rodiny. To, co se původně jevilo jako stres ze zaměstnání, z období zkoušek nebo ze snahy zvládat sama celou rodinu, pak může snadno přerůst v psychický problém, který je opravdu potřeba léčit.

Příznaky, které napoví, že trpíte něčím horším než stresem

Příznaky, které napoví, že se opravdu jedná o vážný problém, je přitom snadné odhalit. Alarmující je trvale špatná nálada a frustrace například ze školy či zaměstnání. To, co vás dříve naplňovalo, nyní děláte s nechutí. Přestáváte se věnovat svým koníčkům, jste stále nervózní a vše vás rozčiluje. Provází vás apatie a neschopnost radovat se, jste roztěkaní a špatně se soustředíte, máte problém s pamětí, bolí vás stále hlava. Jedním z příznaků je i špatný spánek.

Důležitá je vhodná léčba, pomoci vám mohou i přírodní antidepresiva

Je nutné uvědomit se, že opravdu potřebujete pomoc. Nestyďte se o svém problému mluvit s rodinou, zajděte si k psychologovi. Snažte se zvolnit v tom, co vás stresuje, ať už se jedná o práci či školu. Naučte se relaxovat a najděte si koníček, u kterého se uvolníte po fyzické i psychické stránce. S úzkostnými stavy a problémy se spánkem vám pak mohou pomoci přírodní antidepresiva obsahující látky, které podporují mozkové a kognitivní funkce a účinně snižují hladinu stresu. Mezi takové patří například ženšen, který vám zlepší náladu, ginkgo biloba, která zlepšuje duševní rovnováhu, a hořčík, který pomáhá právě proti stresu a bolesti hlavy. Čínská rostlina schizandra zase snižuje únavu a v menší míře působí jako sedativum.