Zeleným čaj – předejdete stresu, ale i rakovině

Pravý zelený čaj se zdá být lékem na všechny neduhy. Alespoň tak k němu přistupují v Číně, Tchaj-wanu, Hongkongu, Japonsku, Koreji i na Středním východě. I v našich končinách začíná převálcovávat již zažitý černý čaj a stává se stále populárnějším nápojem. Stejně jako tam v dáli na Východě už jej řada Evropanů začíná spojovat nejen s každodenním pitným režimem, ale i jistými rituály, jež mají uvolnit tělo a mysl.

Kdo ho pije, je vyrovnaný a čilý

Zdravotní benefity zeleného čaje rozhodně nespočítáte na prstech jedné ruky. Možná vám nebudou stačit ani ruce dvě. Pokusíme se vyjmenovat alespoň základní a ty nejpodstatnější výhody pití zeleného moku.

V prvé řadě pití zeleného čaje povzbuzuje, a to mnohem více, než je tomu u kávy. Zatímco káva vás nastartuje a vaše energie v poměrně krátkém čase opět klesne, zelený čaj vás nabudí na mnohem delší dobu.

Kvalitní čajové lístky obsahují enzymy a také antioxidanty prospěšné pro vaši imunitu a detoxikaci. Každodenním popíjením tohoto lahodného nápoje snížíte krevní tlak, „zlý“ cholesterol i cukr, navíc budete chráněni před srdečními chorobami.

Lék na život a na smrt

Zelený čaj umí bojovat proti předčasnému úmrtí. Dokazuje to i studie japonské univerzity Tóhoku z roku 2006. Tehdy odborníci sledovali více než 40 500 dospělých Japonců. U těch, kteří denně pili 5 a více šálků zeleného čaje, došlo k 16% snížení rizika předčasného úmrtí a k 26% snížení rizika, že budou trpět onemocněním srdce. Navíc poklesla i šance, že u nich propukne Alzheimerova nebo Parkinsonova choroba. Výzkum potvrdil i fakt, že je zelený čaj dokonalou prevencí proti rakovině.

Zhubnete pitím zeleného čaje?

Ano. I to potvrdili japonští výzkumníci. Ale opět to chce pít přibližně 5 malých šálků čaje denně, aby se vaše spalování tuků více rozběhlo. Pití zeleného čaje vám ovšem musí sednout. Existují totiž i natolik citliví jedinci, kteří nesnesou velké množství teinu v zeleném čaji a po jeho vypití trpí nespavostí či nevolností. Chce to vyzkoušet, jaký je váš limit.

Jak užívat zelený čaj?

Když seženete kvalitní zelený čaj, máte vyhráno. Pak stačí pár lístků zalít vodou o teplotě 70–80 °C. Teplejší vodou by čaj zhořkl, chladnější voda by zase způsobila, že by chutnal mdle. Louhujte jen chvíli. Lístky ve svém hrnečku můžete znovu zalít, klidně už o trochu teplejší vodou. Suché čajové listy skladujte v dobře utěsněné nádobě a chraňte před světlem.

Nemáte-li jistotu, že seženete čaj od poctivého výrobce a dodavatele, nahraďte jej klidně doplňkem stravy. Čistě zelený čaj v tabletkách se horko těžko shání. Obsahuje ho ale například Expertio. Kromě jmenovaného zeleného čaje má v sobě mix dalších skvělých složek, jako jsou ginkgo biloba, guarana, ženšen, bakopa a vitamín B6. Všichni tito pomocníci nabudí váš organismus k lepšímu výkonu, podpoří vaši psychiku a pomohou předejít vyčerpání.